مداخله آموزشی تئوری محور با رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع دو موثر بوده است.

دیابت یکی از مشکلات بزرگ سلامت در قرن اخیر است. پیروی از رژیم دارویی و غذایی، ازعوامل مهم مرتبط با مدیریت موفق دیابت است که سلامت بیماران مبتلا را تضمین نموده و از شدت عوارض بیماری می کاهد. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر مداخله آموزشی تئوری محور با رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی نوع دو در همه گیری شیوع کرونا بود. در این پژوهش 210 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع دو مداخله آموزشی بر اساس سازه های رویکرد فرایند رفتار بهداشتی در مدت چهار هفته دریافت کردند. داده ها قبل، یک و سه ماه بعد از مداخله جمع آوری شدند. نتایج نشان داد در گروه مداخله در مراحل قبل، یک وسه ماه پس از مداخله، میانگین نمرات آگاهى، نگرش، رفتارهای خود مراقبتی و سازه های مدل رویکرد فرایند رفتار بهداشتی افزایش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی­ دار بود. ولی در گروه کنترل افرایش معنادار نداشت. موارد کابردی نتایج: یافته‌های پژوهش حاضر به سیاست‌گذاران درمانی و ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی پیشنهاد می‌کند که در برنامه‌های آموزشی سنتی خود به بیماران دیابتی نوع دو تجدیدنظر کنند.

کلیدواژه ها: دیابت نوع 2 | خود مراقبتی |  خودکارآمدی | مدل رویکرد عمل بهداشتی 

گروه های مخاطب:  سیاستگذاران درمانی | ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی 

 

مشخصات طرح مرتبط:

عنوان پروژه: بررسی تاثیر مداخله آموزشی تئوری محور با رویکرد فرایند رفتار بهداشتی بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع 2 در همه گیری شیوع کرونا

مجری اصلی: مریم سراجی |   همکاران: دکترابوالفضل پاینده، سارا مقیمی |   تاریخ اتمام طرح: 31/4/1403   |   کد طرح: 10531

English article: The effect of education al intervention on dietary adherence among type 2 diabetics in Zahedan: using the health action process approach

تنظیمات قالب