ارزشیابی خود و همتا می‌تواند به عنوان روشی مکمل با ارزشیابی معلمان در سنجش عملکرد بالینی دانشجویان بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

ارزیابی عملکرد بالینی یک چالش در آموزش پرستاری است. از سوی دیگر، نمی توان از یک روش ارزیابی واحد برای قضاوت در زمینه های مختلف مهارت های بین فردی استفاده کرد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه ارزشیابی معلمان، همتایان و خودارزیابی دانشجویان پرستاری بخش روانپزشکی بیمارستان بهاران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. در این مطالعه 40 دانشجوی کارآموز به روش سرشماری در یک بازه زمانی انتخاب و به سه روش خود، ارزشیابی همتا و معلم مورد ارزیابی قرار گرفتند. مهارت‌های بالینی آنها با استفاده از یک پرسشنامه ارزیابی بالینی شامل 15 سؤال در زمینه‌های گرفتن شرح حال، بررسی سلامت روان و توانایی برقراری ارتباط با بیمار ارزیابی شد. بین میانگین نمرات ارزشیابی و خودارزیابی معلمان و مقایسه همتا و خودارزیابی همبستگی معناداری وجود داشت. اما بین ارزشیابی معلمان و همتایان همبستگی معنی داری مشاهده نشد. موارد کابردی نتایج: یافته‌های پژوهش حاضر به سیاست‌گذاران آموزش پزشکی پیشنهاد می‌کند که در برنامه‌های آموزشی و ارزشیابی دانشجویان پزشکی تجدیدنظر کنند.

کلیدواژه ها: ارزشیابی همتا | ارزشیابی مدرس | خود ارزشیابی | مهارت بالینی |

گروه های مخاطب: متخصصان و پژوهشگران |

مشخصات طرح مرتبط:

عنوان پروژه: مقایسه خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرس بالینی در فرآیند ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری بخش روانپزشکی بهاران سال 1399

مجری اصلی: مهناز قلجه | همکاران: عزیزالله اربابی سرجو، نسرین رضایی| تاریخ اتمام طرح: 19/1/1400 | کد طرح: 9884

English article: Comparison of self, peer, and teachers’ evaluation about the clinical skills of nursing students at the department of psychiatry.

 

تنظیمات قالب