لازم است برنامه های آموزشی درمانی با توجه به فرهنگ و قومیت و وضعیت جسمی بیماران دیابتی طراحی و اجرا شود.
مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه آموزش صوتی دوزبانه (بلوچی و فارسی) و آموزش روتین بر خودکارآمدی بیمار در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به اختلالات بینایی انجام شد. این مطالعه بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مبتلا به اختلالات بینایی انجام شد. تعداد کل 90 شرکتکننده بیمار و کنترل ارزیابی شدند. اطلاعات جمعیت شناختی و خودکارآمدی از طریق مصاحبه چهره به چهره جمع آوری شد. بیماران گروه مداخله یک MP3 Player شامل 90 دقیقه آموزش صوتی دریافت کردند. افزایش قابل توجهی در نمره خودکارآمدی و همچنین سطوح HA1C و FBS در بین بیماران گروه مداخله پس از آموزش صوتی مشاهده شد. موارد کابردی نتایج: یافتههای پژوهش حاضر به سیاستگذاران پرستاری و سلامت عمومی پیشنهاد میکند که در برنامههای آموزشی سنتی خود به بیمار، بهویژه برای بیماران دیابتی با اختلالات بینایی در بین مردم بومی تجدیدنظر کنند.
کلیدواژه ها: دیابت نوع 2 | آموزش صوتی | خودکارآمدی | تبعیت از رژیم دارویی | اختلالات بینایی |
گروه های مخاطب: سیاستگذاران درمانی | ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی |
مشخصات طرح مرتبط:
عنوان پروژه: بررسی تاثیر آموزش صوتی بر خودکارآمدی و تبعیت از رژیم دارویی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو با اختلالات بینایی مراجعه کننده به کلینیک چشم پزشکی شهر زاهدان در سال 1398
مجری اصلی: سیمین شریفی | همکاران: حسین انصاری، فرزانه جهانتیغ، علیرضا مالکی | تاریخ اتمام طرح: 9/10/1403 | کد طرح: 9383
English article: Is a Bilingual Vocal Education Program Effective on Diabetes Patients’ Self-Efficacy